آموزشي

پنل خورشیدی TOPCon چیست؟

آموزش برق خورشیدی با مولوی سولار

سلول های خورشیدی TOPCon ستاره‌های نوآورانه جدید صنعت فتوولتائیک بوده و با وجود آنکه تقریبا در بازار جدید هستند؛ سیر صعودی را تجربه می‌نمایند. در حال حاضر تولیدکنندگان پیشرو بازار، روز به‌روز به دنبال افزایش بازدهی پنل‌ها بوده و رقابتی سنگینی بر بازار پنل‌های خورشیدی حاکم است.

واژه TOPCon برگرفته از Tunnel Oxide Passivated Contact بوده و بیانگر ساختار خاصی از پنل‌های خورشیدی است. این ساختار برای اولین بار در سال 2013 و توسط Fraunhofer Institute for Solar Energy Systems در شهر فرایبورگ آلمان معرفی گردید. شایان ذکر است که تا تولید پنل خورشیدی با تکنولوژی TOPCon چند سالی طول کشید.

ایده اصلی مفهوم TOPCon به عدم تماس مستقیم بار‌های فلزی با لایه سیلیکون دارد چراکه این موضوع بازترکیب حامل‌های بار الکتریکی را افزایش می‌دهد و این یعنی کاهش عملکرد پنل خورشیدی.

به منظور کاهش بازترکیب از یک لایه بسیار نازک اکسید سیلیکون (در حد چند نانومتر) بر روی سیلیکون استفاده می‌شود تا از تماس مستقیم با لایه زیری جلوگیری شود. این لایه اضافه‌شده عملا، سطح را غیرفعال (Passive ) نموده و مانع از بازترکیب حامل‌های بار می‌شود. از مهم‌ترین مزایای این پنل‌ها می‌توان به افزایش بازدهی، کاهش افت توان سالانه، عدم نیاز به تغییرات اساسی در خطوط تولید پنل‌ها و … اشاره نمود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *